دانلود پایان نامه

عنوان کامل پایان نامه :

 مطالعه تاثیر تمرکز و رسمیت ساختار سازمانی در تامین بموقع کالا در شرکت ملی مناطق نفت خیز جنوب

قسمتی از متن پایان نامه :

محاسن عدم تمرکز به تبیین زیر می باشد:

-عدم تمرکز اداری موافق با تمایلات بشر می باشد. زیرا افراد تمایل دارند امورشان را خود برعهده بگیرند و از دخالت و اعمال نظر دیگران بیزارند.

-در کشورهایی که از حیث شرایط اقتصادی، اجتماعی و جغرافیایی متنوع و گوناگون می باشد عدم تمرکز روش مناسبی برای اداره امور تلقی گردیده می باشد.

-حسن همکاری و مساعدت و تعاون در افراد جامعه تقویت می گردد.

–  مقامات محلی به دلیل تجربه و بصیرت، مسائل و معضلات محلی را بهتر در می­یابند.

-موجب کاهش امور در مرکز گردیده و در نتیجه جریان امور کشور تسهیل و تسریع می گردد.

-عدم حسن ابتکار و خلاقیت فردی تقویت می گردد.

-باعث جلوگیری از اتلاف وقت مدیران می­گردد.

– در سازمان غیر متمرکز مدیران عالی با تصمیم­های خود بار سنگینی بر دوش کسی نمی­گذارند و به جای تأکید بر تصمیم­ها، بر نتایجی که بر کل سازمان اثر دارد، تأکید می ورزند.

– سازمان­های غیر متمرکز به سرعت می توانند به تغییرات محیطی پاسخ گویند، زیرا مدیران محلی با شرایطی که اختیار تصمیم­گیری در آن شرایط را دارند، آشنا می­باشند. و به جای آن که منتظر بمانند تا تصمیم­ها از زنجیره­ی فرماندهی به آنان ابلاغ گردد در زمان مناسب تصمیم­های ضروری اتخاذ می­کنند.

– عدم تمرکز برای مدیران سطح پایین­تر امکان کسب تجربه در زمینه­ی تصمیم­گیری را فراهم می­کند، و این مدیران برای اجرای درست تصمیماتی که سطوح بالاتر اتخاذ کرده­اند نیز آمادگی بیشتری می­یابند و برانگیخته می­شوند.

– کاهش حجم کارها در سطوح بالاتر

– تقسیم کار در رده­های مختلف

– تفویض اختیارات و تقسیم قدرت

توجّه به تخصّص ها و توسعه آن­ها

– جلوگیری از خودکامگی و تمنّیات فردی

– تصمیم­گیری سریع در محلّ اجرا

– روشن بینی تصمیم­گیرندگان به جهت آشنایی با علل مسائل سازمانی

– تسهیل در هماهنگی

آسان شدن همکاری

– انعطاف پذیری و سهولت در امور سازمان

– کاهش پراکنی ها

– بارز شدن تکالیف کارکنان

-تسهیل شدن مقایسه پیشرفت کارها میان واحد­های سازمان های تابعه

– تعبیه استقلال اداری، مالی وسازمانی

– اتّکاء به نفس در رهبری و مدیریت

– ایجاد مهارت و تجربه برای جانشینی و پرورش استعدادها

– توسعه قدرت و فراهم شدن نوآوری

توسعه بهره برداری از منابع انسانی و مالی

– کاهش هزینه­های حمل و نقل و سفارش­ها

– صرفه­جویی در وقت و زمان

– سرعت اقدام در کارها

– نزدیکتر شدن مناسبات اداری

– تقلیل کانون­ها و مراکز تصمیم­گیری در سازمان­ها

– اجتناب از اشتباه

– فراهم شدن رضایت از کار

– کاهش دوباره­کاری­ها و ندانم کاری­ها

– صرفه­جویی در هزینه های سازمان

– فراهم شدن روحیه اعتماد و پایان بخشیدن به بی اعتمادی­ها

– تعبیه وجدان کاری و مسئولیت پذیری

– فراهم شدن زمینه خود – درگیری کارکنان در سازمان

– ارتقاء سطح مشارکت کارکنان در سازمان

– کاهش سطح آسیب­پذیری کارکنان و سازمان (حسن زاده راد،1390)

سوالات یا اهداف این پایان نامه :

اهداف مشخص پژوهش (شامل اهداف آرمانی، کلی، اهداف ویژه و کاربردی)

-هدف آرمانی

شناسایی فرازهایی از تمرکز، رسمیت سازمان و تأمین بموقع کالا.

-هدف کلی

مطالعه ارتباط تمرکز و رسمیت با تأمین به موقع کالا می­باشد.

-اهداف ویژه وکاربردی

مطالعه ارتباط ساختار سازمانی (متغیرهای رسمیت وتمرکز) بر عملکرد مدیریت تدارکات و امور کالا شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب در تأمین به موقع  کالای مورد نیاز می­باشد.

1-5-سوالات پژوهش

این پژوهش دارای یک سوال اصلی و دو سئوال فرعی میباشد.

سئوال اصلی

آیا تمرکز و رسمیت ساختار سازمانی بر تأمین به موقع کالا در شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب تأثیر معنی­داری دارد؟

سئوالات فرعی

1- آیا متغیرساختاری”رسمیت” بر تأمین به موقع کالای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تأثیر معنی­داری دارد؟

2- آیا متغیرساختاری “تمرکز” بر تأمین به موقع کالای شرکت ملی مناطق نفتخیزجنوب تأثیر معنی­داری دارد؟